How much is enough tour – June 2024

Exciting news ahead, UK friends!

Just a brief wait of a month before something truly special unfolds. Brace yourselves for an unforgettable experience with the delightful presence of Plumhall as our esteemed guest. Mark your calendars and get ready for an evening filled with music, joy, and wonderful memories. See you there!

Thursday the 13th of June
The Folklore Rooms, Brighton

Friday the 14th of June
Sound Lounge, Sutton, London

Saturday the 15th of June
The Stables, Milton Keynes

Sunday the 16th of June
The Birthday House Concert, Halifax

Friday the 21st of June
The Cruck Barn, Appletreewick

Sunday the 23rd of June
Seven Arts, Chapel Allerton, Leeds

Iain Matthews tour

August 2023

Sat. 12th. Chester Storyhouse

                  www.storyhouse.com

Sun.13th. Buxton Pavilion Arts Centre

            www.Buxton opera house.co.uk

Tue. 15th. Worcester Huntington Hall

                  www.worcestertheatres.co.uk 

Wed. 16th. Green Note. London 

                    www.greennote.co.uk 

Thur.17th. Tivoli. Wimborne

                   www.tivoliwimborne.co.uk 

Sat. 19th. Folk in the park. Sutton. London

                  www.folkinthepark.com

Sun. 20th. Shrewsbury Castle.

                    Shrewsbury

                    www.theatresevern.co.uk 

Wed. 22nd. Kings Hall. Ilkley. 

www.Bradford-theatres.co.uk/venues/kings-hall-ilkley

Thur. 23rd. Atkinson Theatre. Southport

                    www.theatkinson.co.uk 

Sun. 26th. The Assembly Rooms. 

                    Melbourne. Derby

     www.Melbourneassemblyrooms.co.uk

December UK dates.

IAIN MATTHEWS & ANDY ROBERTS

Taking a short break from all the MSC planning to play a few shows with my pal Andy Roberts.
A mix of solo & Plainsong material.
Gonna be fun and a nice distraction
Books and box sets on sale. What more can you ask.

December
Wednesday 7th. Bulls Head. Barnes

Friday 8th. Swiss Cottage. Twyford. Near Winchester
Saturday. 10th. Mary Cryans HU5
concert. Hull
Sunday. 11th. The Pidgeon Loft.
Pontefract. 2 shows. Late show sold out.
Monday. 12th. The Greys. Brighton

Got a handful of solo shows in the Midwest of the USA in September. 

It’s been a while since I played solo and I’m greatly looking forward to doing it again. It’s also been a few years since I made a Midwest swing. Hope to see you there. Come say hi.

15th. Seven Steps up. Spring Lake. Michigan

16th. Seven Steps up. Spring Lake. Michigan

21st. Nathalie’s. Columbus. Ohio

22nd. The Crows Nest. Youngstown. Ohio

23rd. First Settlement house concert. Marietta. Ohio

New Dates for 2022

Matthews Baartmans conspiracy

UK dates. August 2022

10th. Worleys @ The Swan

          Stourport on Severn

11th. Kitchen Garden Cafe. Kings Heath.

         Birmingham

12th. Barry Arts Festival. Barry Island.

          Wales

13th. Fairport Convention’s Cropredy 

          Festival. Cropredy. Mr. Banbury.

          Oxfordshire

MATTHEWS BAARTMANS CONSPIRACY. November 2021

Thursday 25th.
BARNOLDSWICK MUSIC & ARTS CENTRE.
Barnoldswick. Lancs.
———————–
Friday 27th.
HOUSE CONCERT
Hull. Yorks.
For tickets contact Mary Cryan at: mary_cryan160@yahoo.co.uk
————————————
Saturday 27th.
GREAT BRITISH FOLK FESTIVAL
Butlins. Skegness.

Review Altcountry.nl

Iain Matthews luidt met The New Mine (MIG/Suburban) het zesde decennium in van zijn loopbaan als popmusicus. Vijftig jaar geleden had de Brit met zijn band Matthews Southern Comfort een nummer 1-hit met het door Joni Mitchell geschreven Woodstock. Daarna trok hij naar de Verenigde Staten waar hij vele soloplaten afleverde en liedjes schreef voor collega’s. Rond de millenniumwisseling keerde hij terug naar Europa. Tegenwoordig woont hij in Limburg, waar hij met BJ Baartmans, Bart de Win en Eric Devries Matthews Southern Comfort nieuw leven heeft ingeblazen. Met de bezwerende anti-oorlogssong Ethiopia doet de band andermaal een nummer van Joni Mitchell, het is een van de twee covers op deze nieuwe plaat. De meeste liedjes werden door de bandleden samen geschreven. Gedateerd klinkt de folkrock van de voortzetting van deze toch legendarische band geen moment. De Nederlandse bandleden zingen bovendien als de besten en instrumentaal staan ze al helemaal hun mannetje. The Hands Of Time gaat over dromen die nog altijd komen. Op In My Next Life kijkt Matthews bijna reikhalzend uit naar een volgend leven, want met de ervaringen die hij heeft opgedaan zal hij in alle opzichten een beter mens zijn.


Review the New Mine

Matthews Southern Comfort – The New Mine

Met een muziekcarrière die al langer dan een halve eeuw duurt behoeft Iain Matthews natuurlijk geen verdere introductie. In 2000 vestigde hij zich in Horst, Limburg en is daar sindsdien gelukkig met zijn Nederlandse vrouw en kroost. De titel The New Mine is niet alleen een verwijzing naar het nummer Working in the New Mine, maar ook naar de Limburgse kolenmijnen. Bovendien heeft hij met het hernieuwd leven inblazen van Matthews Southern Comfort een nieuwe muzikale mijn gevonden met zijn drie door de wol geverfde Nederlandse begeleiders. Eric Devries, Bart de Win en coproducer BJ Baartmans hebben ook alle drie hun sporen ruimschoots verdiend in de muziek business. In 2018 leverde dit gezelschap met Like a Radio hun eerste, goed ontvangen, proeve van bekwaamheid af. De solocarrière van Iain kwam na zijn vertrek uit Fairport Convention in een stroomversnelling dankzij de wereldhit die hij had met Joni Mitchell’s Woodstock. De prachtige opener Ethiopia is eveneens van de hand van Mitchell en kan gezien geworden als een eerbetoon en dankjewel aan deze levende legende. Kers op de taart in hun uitvoering is het wonderschone spel, dat Bart uit zijn Wurlitzer tovert. De samenzang op het nieuwe album is om door een ringetje te halen. Normaal verzorgt Iain de lead zang maar in The Hands of Time krijgen ook de andere heren de gelegenheid om voor het voetlicht te treden. Bijzonder opgewekt klinkt het goed in het gehoor liggende Feed It, wat voorzien ismet fraaie lead en achtergrondzang. Tot mijn favorieten behoort het fraaie Patty’s Poetry. Het wordt gezongen door Iain maar blijkt geschreven door BJ, na een onvergetelijk optreden. BJ hierover : “Het nummer gaat over Patty Griffin. Naar aanleiding van een betoverend optreden door enorme hoosbuien heen in Nashville waar ik bij was, doorweekt maar verkocht. Maar het was vooral dat moment en tegen alle omstandigheden in. Ik sprak (jaren) later bassist JD Foster in mijn studio bij een sessie en die bleek die avond zijn debuut bij haar gemaakt te hebben!  Ook hij wist het nog precies: de knetterende spanning (wellicht was het echt link) en zo’n fraaie ontlading op het podium.”. Zo’n impact kan muziek en natuurelementen dus hebben. De uitstekende titelsong blijkt een cover te zijn van de voor mij onbekende singer-songwriter Ed Snodderly. Met uitstekend gitaarspel trouwens. Tot de hoogtepunten reken ik zeker het door Iain geschreven Starvation Box. Volgens Iain is het “fiction based on fact. The old black blues men in the south used to call their guitar their starvation box because they couldn’t make a living playing music. At least, black mans music, which was the blues.”.  Ingetogen en begeleid met warm accordeonspel van Bart is het door Iain en Eric geschreven C’Mon Amigo. Iedereen leverde trouwens composities aan. Het voert te ver om alle composities van dit uitstekende album hier te bespreken. De opnames vonden plaats in Wild Verband (vernoemd naar een metselaarsterm) van BJ. Hier werden trouwens de laatste jaren de nodige fraaie albums opgenomen. Het vorige album was mooi, maar The New Mine bevalt me nog beter.  
Theo Volk

The New Mine reviewed on Dmme.net

British troubadour and his Dutch ensemble seize the zeitgeist to make its melody last.

It’s been five decades since this singer shed an apostrophe from the title of his solo debut and turned personal solace into COMFORT, reverting to collective creativity he had gotten used to in FAIRPORTS. But while many artists of same vintage landed on complacency later on, Iain Matthews is still attuned to the world’s affairs and still keeps his perspective fresh. Hence “The New Mine”: an album that’s both lyrical and acerbic, and also spiced up with a couple of covers whose choice would set the tone for the original tracks if those weren’t possessed with smouldering compassion.

Whether the answer to “Show me where your pain begins. Is this where my story ends?” will provide a skeleton key to the record and open doors to every cut on display, depends on the listener’s wish to share the band’s sentiment, and the infectiously rocking take on Ed Snodderly’s “Working In The New Mine” surely calls for joining in. And then there’s the spectral “Ethiopia” which pulls this record into focus, picking up where “Woodstock” – another Joni Mitchell’s cover and the group’s first hit in 1970 – left off, detaching the song’s context from its period and redefining it as a timeless piece, yet its a cappella intro is given a tick-tock for a rhythm. The resulting urgency are smoothed when country licks caress Matthews’ velvet voice, only the twangy “Feed It” has a similar clock-like quality, feeling frisky, even though the number’s love-minded message couldn’t be more serious, especially after “The Hands Of Time” has added a bitter air to honeyed harmonies and vocal phrases that get passed around and ebb away once ivories come to the fore and elevate the flow to the album’s spiritual plane.

Penned by the ensemble’s strings meister Bart-Jan Baartmans, the peaceful “Patty’s Poetry” seems to imply the “Radio Ethiopia” writer’s oeuvre (one’s ear won’t hear her name’s spelling, right?) but it bears the ripple of exquisite intimacy – the sort of warmth also filling the delicately rumble behind “Starvation Box” and the defiant “The Sacrificial Cow” – which doesn’t contrast “The Hole”… Or “the whole” because this tune keeps its eye on the entire world’s woes and insinuates that the title track and “Inbetween” point to a new state of mind. “I will be a wiser man,” sings Iain in “In My Next Life” suggesting he’s not been perfect in the current lap of existence, but that’s what’s great about Matthews’ songs: they’re leave space for further movement.

Slightly less varied than “Like A Radio” which preceded it, “The New Mine” isn’t the end of Iain’s story – there should, and surely will, be more.